Керівництво української греко-католицької церкви під радянським режимом, 1946-1989: сучасні підходи вивчення релігійного підпілля
Четвер, 26 лютого 2009, 18:00
"Образи сили духу"Серед багатьох тем радянського періоду, що викликають науковий інтерес, вирізняється історія підпільної Української Греко-Католицької Церкви (УГКЦ). З 1946 по 1989 рр., опинившись на нелегальному становищі, УГКЦ змушена була пристосовуватись до умов, що під багатьма оглядами є безпрецедентними в історії релігії. При цьому УГКЦ спромоглася зберегти свою структуру, виплекати два покоління церковних проводирів і зберегти приховану, а то й явну прихильність численних верств населення в умовах тоталітарної держави, яка цілеспрямовано і систематично контролювала будь-які прояви релігійної діяльності. Від 1946 р. УГКЦ була не тільки найчисельнішою забороненою церковною спільнотою в світі. Вона була єдиною широко вкоріненою соціальною інституцією в Україні, що уникла контролю офіційних радянських установ. Наприкінці 1980-х рр. УГКЦ вийшла з підпілля достатньо сильною, щоб відігравати визначну роль у релігійній, політичній та культурній сферах.
Послання Папи Венедикта XVI на Великий Піст 2009 року
Четвер, 26 лютого 2009, 17:50
На початку Великого Посту, що є шляхом інтенсивнішого духовного приготування, Літургія пропонує нам три покутничі практики, які дуже близькі біблійній та християнській традиціям - молитву, піст та милостиню, щоб приготувати нас до кращого святкування Пасхи і, таким чином, досвідчити могутність Бога, Який, як почуємо під час Пасхального чування, «перемагає зло, змиває провини, повертає невинність грішникам, радість пригніченим, розвіває ненависть, покоряє могутніх, поширює згоду та мир». Цього року у моєму традиційному великопосному посланні прагну особливо призадуматись над цінністю і значенням посту. Великий Піст, зрештою, пригадує нам про сорок днів посту, які пережив Господь у пустині перед тим, як приступити до Своєї прилюдної місії. У Євангелії читаємо: «Тоді Дух повів Ісуса в пустиню, щоб диявол спокушав його. Він постив сорок днів і сорок ночей і нарешті зголоднів» (Мт 4,1-2). Як Мойсей, перед тим, як отримати Скрижалі Закону (пор. Єз 34,28), як Ілля, перед тим, як зустріти Господа на горі Хорив (пор. 1 Цар 19,8), також Ісус, молячись та постивши, приготовлявся до Своєї місії, початком якої була важка сутичка зі спокусником.
Читати далі: Послання Папи Венедикта XVI на Великий Піст 2009 року
Блаженнішому Любомирові – 76
Четвер, 26 лютого 2009, 17:22
Сьогодні, 26 лютого 2009 року, Главі Української Греко-Католицької Церкви Блаженнішому Любомирові виповнюється 76 років. З нагоди уродин з різних куточків України і світу, від українців і представників інших народів, духовенства і мирян, політиків і громадських діячів, молоді і старших линуть привітання для Глави і Отця УГКЦ з найщирішими побажаннями щедрих Божих благодатей та благословення для подальшого успішного керівництва Церквою. Сьогодні бажають Предстоятелю УГКЦ, щоб "Господь Бог був щедрим на все, що сприяє здійсненню його пастирського служіння, зростанню і поглибленню братніх взаємин між єпископами, священиками та мирянами Церкви".
А віру не вбили...
Понеділок, 23 лютого 2009, 14:27
"З нами Бог", - казали німці й розтрощували голівки неповинних дітей. "Ми - християни", - запевняли російські солдати і розпинали українських священиків на стінах Бригідок. Останні вмирали гідно. Лише тихо шепотіли молитву...
Лютий 2009-го. У церквах Західної України дзвони б'ють. 102 роки тому народився архиєпископ катакомбної церкви Володимир Стернюк, а ще минає 117 літ з дня народження Патріарха Йосифа Сліпого, який став Главою УГКЦ у 1944-му, по смерті Андрея Шептицького.
2 березня 2009 року - початок Великого посту
Вівторок, 17 лютого 2009, 19:33
Коротка історіяУже апостоли й перша християнська громада почали заміняти день жидівської Пасхи днем поминання Христових мук і смерті. Роковини Христової смерті були для них дуже сумним днем. Тож, щоб його належно відсвяткувати, вони зберігали піст у цей день. І так первісна християнська Пасха почала існувати у вигляді посту. Це була хресна Пасха. За свідченням святого Іринея (к. 125 - к. 203), про яке говорить історик Церкви Євсевій (к. 260 - к. 340), перший зародок нинішнього 40-денного посту в той час обмежувався одним-двома днями посту, який не вважався передпасхальним, а таки самою Пасхою.
У ІІІ столітті передпасхальний піст у деяких Церквах триває цілий тиждень. Це той час, який сьогодні звемо Страсним тижнем. При кінці ІІІ століття Великий піст уже сягає 40 днів. Від IV віку маємо перші свідчення про 40-денний передпасхальний піст. Перше свідчення дає нам Нікейський Собор, котрий каже, щоб помісні собори відбувалися "один перед Чотиридесятницею , щоб після усунення всякого неладу чистий дар приносився Богові, а другий під осінній час" (Правило 5).
Більше статей...
Сторінка 97 з 104