Головна

Різдво святого Івана Христителя

Коротка історія

Це найбільший з усіх празників св. Івана Христителя. Як празник його зачаття, так і цей празник уже був відомий у 4 столітті. Поучення на цей празник знаходимо у св. Івана Золотоустого, св. Амвросія і св. Августина. Цей останній у своїй проповіді цього дня каже: „Сьогодні празнуємо день різдва св. Івана. Це честь, якої, на нашу думку, не має ні один святий. У всьому християнському світі є назначений і почитаний тільки день Різдва Господа і св. Івана". Св. Августин не згадує тут про празник Різдва Божої Матері, бо в тому часі цього празника ще не було. На Заході празник Різдва св. Івана Предтечі знаходиться в найдавнішому календарі африканської Церкви з 5 століття.

У тому часі, коли святкуємо Різдво Івана Христителя, наш народ у дохристиянських часах обходив свято Купала. Про свято Купала в Україні проф. С. Килимник каже: „Найвище, найвибуяліше свято, яким закінчується літній сонячний цикл річних календарних дохристиянських свят - це свято молоді - хлопців та дівчат - КУПАЛО або КУПАЙЛО, що з часом після прийняття християнства, з'єдналося із святом церковним - народженням Івана Христителя. Тому й носить це свято подвійну назву - „ІВАНА КУПАЛА"... Купальська обрядовість та пісні належать, як гаївки та коляди, до найдавніших часів, до первісних поезій та ритуалів на честь життєподателя - сонця". (Український Рік у Народніх звичаях, Том IV, ст. 99).

Тропар та кондак

Тропар, глас 4: Пророче і предтече пришестя Христового, достойно звеличати тебе не в силі ми, що любов'ю тебе почитаємо, бо неплідність матері і отча безгласність розрішилися славним і чесним твоїм різдвом - і воплочення Сина Божого світові проповідується.

Кондак, глас 3: Перше неплідна днесь Христового предтечу родить і він є сповненням усякого пророцтва, бо кого пророки проповідували, на того він у Йордані руку поклав. Явився Божого Слова пророк, проповідник, разом і предтеча.

І нині: Богородичний, глас3: Діва днесь предстоїть у церкві і з ликами святих невидимо за нас молиться Богу. Ангели з архиєреями поклоняються, апостоли з пророками ликують, бо ради нас молить Богородиця превічного Бога.

Послання ап. Павла до Римлян 13, 11-14, 4

Браття, тепер ближче нас спасіння, ніж тоді, як ми увірували. Ніч проминула, день наблизився. Відкиньмо, отже, вчинки темряви і одягнімся у зброю світла. Як день, поводьмося чесно: не в ненажертстві та пияцтві, не в перелюбі та розпусті, не у сварні та заздрощах; але вдягніться у Господа Ісуса Христа і не дбайте про тіло в похотях. Слабкого в вірі приймайте, не вступаючи з ним у суперечки. Один вірить, що можна все їсте, а слабкий хай їсть городину. Хто їсть, хай не гордує тим, що не їсть; а хто не їсть, хай не судить того, що їсть, бо Бог його прийняв. Ти хто, що судиш чужого слугу? Своєму господеві стоїть він або падає; але він стоятиме, бо Господь може підтримати його.

Євангеліє від Луки 1, 1-25; 57-68; 76; 80

Коли вже багато хто почали складати повість про добре звісні в нас події, як то передали нам ті, що від початку були самовидцями і слугами Слова, зволилось і мені, послідкувавши спочатку за всіма докладно, за порядком писати тобі, могутній Теофіле: Щоб ти зрозумів твердість слів, яких навчився єси. Був за днів Ірода, царя юдейського, один священик, на ім'я Захарія, з денної черги Авієвої; а дружина його з дочок Ааронових, і ім'я їй Єлисавета. І були обоє праведні перед Богом, ходячи у всіх заповідях і оправданнях Господніх безпорочно. І не було в них дитини, бо Єлисавета була неплідна, й обоє були постарілись у днях своїх. І сталося, як він служив, в порядку черги своєї, перед Богом, по звичаю священства, довелося йому покадити, як увійшов в церкву Господню. А все множество людей було надворі, молитву діючи, в пору кадіння. І явився йому ангел Господній, стоячи праворуч вівтаря кадильного. І стривожився Захарія, побачивши, і страх напав на нього. Сказав же до нього ангел: Не бійся, Захаріє, бо вислухана є молитва твоя; і дружина твоя Єлисавета породить сина тобі, і назвеш ім'я йому Іван. І буде тобі радість і веселість, і багато з народження його возра-дуються. Бо буде великий перед Господом, і вина і сікера не питиме; і Духа Святого сповниться ще з утроби матері своєї. І багато із синів Ізраїлевих наверне до Господа Бога їх. І він ітиме перед ним духом і силою Ілії, щоб привернути серця батьків до дітей і супротивних до мудрости праведних: приготовити Господеві людей совершенних. І сказав Захарія до ангела: По чому пізнаю це? Бо я старий, і дружина моя постарілась у днях своїх. І відповівши, ангел сказав йому: Я є Гавриїл, що предстою перед Богом, і я є посланий говорити до тебе і благовістити тобі це. І ось будеш мовчати і не зможеш промовити аж до дня, коли це станеться, бо ти не увірував словам моїм, що збудуться в свій час. І очікували люди Захарії і дивувалися, що він забарився в храмі. І коли вийшов, не міг говорити до них. І зрозуміли, що видіння бачив у храмі. А він покивував їм і остався німий. І сталося, як сповнилися дні служби його, пішов у дім свій. А після тих днів зачала Єлисавета, дружина його, і таїлась п'ять місяців, кажучи, що так мені сотворив Господь у дні, в які зглянувся відняти з мене неславу перед людьми. А Єлисаветі сповнився час родити їй; і родила сина. І почули довколишні жителі і родина її, що велику вчинив Господь милість Свою над нею; і радувалися з нею. І сталось на восьмий день, прийшли обрізати дитя. І називали його ім'ям отця його, Захарія. І, озвавшись, мати його сказала: Ні, але нехай назветься Іван. І сказали до неї, що нікого нема в роді твоїм, хто б звався іменем тим. І кивали батькові його, якби то хотів назвати його. І попросивши дощинку, написав: Іван буде ім'я йому. І дивувалися всі. І нараз відкрилися уста його і язик його; і говорив, благословляючи Бога. І напав страх на всіх, що жили довкола них; і по всій країні юдейській розповідались усі слова ті. І всі, хто чув, положили те в серці своїм, кажучи: Що ж воно за дитя буде? І рука Господня була з ним. І Захарія, батько його, сповнився Духа Святого і пророкував, кажучи: Благословен Господь Бог Ізраїлів, що посітив і сотворив ізбавління людям Своїм. І ти, дитя, пророк Вишнього наречешся, бо йтимеш перед лицем Господнім, щоб приготовити дороги Його. А хлопець ріс і кріпився духом та був у пустинях до дня явління свого Ізраїлеві.

Проповідь

Якщо б я запитав у вас: «Хто був найбільший чоловік на Землі», то які б відповіді отримав? Український письменник відповів би, що «наш славний Тарас Шевченко», або англійський поет Шекспір. Історик би відповів - Олександр Македонський, що покорив увесь світ. Вчений відповів би, що Едісон, який винайшов електричну лампочку, грамофон, сучасне радіо та інше. Музикант відповів, що Бетховен, Бах або інший великий композитор. «Хто був найбільший на світі?» - запитаймо Ісуса Христа. Христос, як Бог, все знає, всі здібності кожної людини, отже помилитися не може. Запитаймо Його, що Він скаже: «Між народженими від жінок нема більшого понад Івана» (Лк. 7.28).

Чому святий Іван Хреститель є найбільшим з усіх народжених від жінки? Погляньмо на його життя, щоб довідатись.

Святий Іван - це дитина Небесної ласки. В єврейському краю жив священик Захарія. Його жінка називалася Єлизавета. Були це праведні люди, що вірно виповняли всі заповіді Божі. Вони були вже старі, а не мали дітей. І через те дуже сумували, бо в тих часах бездітність вважалась за ознаку неласки Божої. Вони проте сердечно молилися до Господа, просячи сина. Однак, Господь Бог не відразу вислухав їх молитву. Аж сталося, що Захарія одного дня ввійшов до храму, щоб принести кадило на жертву Господу Богу. І тут явився йому ангел Гавриїл. Захарія злякався, побачивши його, а ангел сказав: «Не бійся, Захарія! Бог вислухав твою молитву. Твоя жінка Єлизавета буде мати сина, а ти назвеш його Іван, бо він буде великий перед Господом і вже від народження буде мати ласку Святого Духа. Він наверне багато людей до Бога і приготовить дорогу Спасителеві». Захарія не хотів повірити, сказав: «Звідки знатиму, що це станеться, я старий і моя жінка також в пізніх літах». На це сказав йому ангел: «Я Гавриїл, що стою перед Богом. Я посланий, щоб ту радісну вість тобі принести. А що ти словам моїм не повірив, будеш німий аж до дня, коли сповняться слова мої». По тих словах зник.

Кілька місяців пізніше, коли Пречиста Діна Марія одержала ту радісну вістку з небес, що вона буде матір'ю Ісуса Христа, пішла вона відвідати святу Єлизавету. Увійшла в дім Захарії і поздоровила Єлизавету. І сталося, коли почула Єлизавета поздоровлення Марії, каже Святе Письмо: «...затріпотала дитина в утробі її. І Єлизавета наповнилась Духом Святим» (Лк. 1.41). То значить, що святий Іван був хрещений в лоні матері. Відпущення первородного гріха та прийняття Святого Духа і освячуючої ласки, що ми одержуємо при хрещенні, святий Іван одержав в лоні своєї матері через близькість Ісуса й Матері Божої.

Коли святий Іван підріс, пішов на пустелю. Там перебував довший час, постив, молився, доки Святий Дух не покликав його, щоби приготував дорогу Ісусові Христові.

Тридцять років по тому святий Іван Хреститель, найбільший і останній пророк (бо зараз по ньому приходить Господь), на наказ Бога, являється над берег Йордану, підготовляє людей до приходу Спасителя. Він жив у пустелі, на собі мав грубий одяг з верблюжої шерсті і шкіряний пояс, а їв корінці, саранчу і дикий мед. Тут, в пустелі, він голосив великим голосом: «Покайтеся, бо наблизилося Царство Небесне! Ось надійде Месія, Спаситель світу! То ж будьте готові на Його прихід і кайтесь за гріхи!» Зі всіх сторін і різних станів збиралися коло нього люди, каючись за гріхи, отримуючи з рук Хрестителя хрещення. А хрещені чекають на Спасителя. І, коли опісля з'являється над Йорданом Ісус Христос, застає тут поважну громаду готових учнів. Коли Іван побачив Христа, пізнав Його і сказав своїм учням: «Це агнець Божий, що бере гріхи світу» (Пор. Ів 1.36), а вони тоді покидають Івана і йдуть за Христом.

Бачимо в того чоловіка, святого Івана, глибоку побожність. Він так побожно жив і проповідував, що люди почали його вважати самим Спасителем: «Чи той не є Христос?» Вистачило тільки тоді святому Іванові сказати; «Так, я Христос», і були б всі його визнали своїм Месією. Але покірний Іван це не робить, а ясно заявляє: «Я не Христос, а тільки посланий Ним», приготовляю людей до Месії.

Бачимо його велику покору. Як інакше тепер поводяться люди. Горді, легкодушні, чваняться, других зневажають, принижують, а борони Боже щось проти них сказати. Спричинюються найчастіше не до згоди, любові в парохії, а до сварки і розбрату. Через то стягають на себе не Божу ласку, милосердя, а Божий гнів. Навчіться від святого Івана покори, що приносить людям любов, мир і спокій.

Його віра була сильна і він не звертав увагу на особу. Картав фарисеїв і садукеїв за їх злобу, бо вони не хотіли каятися за свої гріхи, не хотіли признавати Ісуса Христа. Картав фарисеїв і садукеїв, що займали найвищі становища поміж євреями. Він не зважав на те все, а проповідував Божу правду, говорив їм: «Роде гадючий, хто навчив вас утікати від майбутнього гніву... Покайтеся!» Не тільки фарисеям, але і самому цареві Іродові мав сміливість сказати правду в очі: «Не годиться тобі, царю, мати жінку свого брата». І за цю його безстрашність в оголошенні та боротьбі за правду відтяли йому голову.

Інакше ми чинимо, коли накидаємося на нашу святу віру. Важко знайти у наші дні людей, які б боронили свою віру перед безбожними, брехливими закидами. Противно бачити дуже часто, що ще й підтакують. Будьте безстрашні, яким був святий Іван Хреститель у боротьбі за віру. Пам'ятайте, що вороги пекельні топчуть те, що є найдорожче - вашу святу віру.

Хоч від смерті святого Івана минуло майже дві тисячі років, свята Церква закликає нас: «Будьте такими, яким був святий Іван Хреститель, проповідуйте слово Боже». Як? Хоч не будучи священиками, ви можете проповідувати Христову науку своїм чесним життям. Не кажіть, що я не вмію навертати, провадьте своїх відпавших від Церкви приятелів назад до Бога своїм добрим прикладом. Ділом, добрим прикладом зможете більше доконати, ніж словом. Бачачи, як ви чесно живете, скажуть: «Дивіться, як вони любляться».

Маєте родину, старайтеся, щоб у вашому домі величали і прославляли Бога, щоб там не чинилося нічого супротивного Божим заповідям, бо звідки ми почерпнули нашу правдиву віру, нашу любов до свого обряду та до Батьківщини, як не від батьків. Від нас залежить, чи наші діти будуть при нашій Церкві, чи відпадуть від Церкви, від нас залежить спасення чи прокляття наших дітей.

Будьте ревними проповідниками, подібно до святого Івана Хрестителя. Будьте ревні, навертайте, навчайте, сповняйте свої духовні обов'язки, старайтесь подати гарний приклад. І будьте певні, що тоді багато людей підуть вашими слідами. Любіть цього великого святого Пророка і часто взивайте його заступництва, щоб вам поміг жити чесно по Божим Законам. І прийде той щасливий день, коли ви дістанете вашу велику вічну нагороду і разом з вашими дітьми і приятелями, що жили по Божих Законах і їх виконували, увійдете в царство вічне там, у Небі, з Богом на віки. Амінь.

о. Василь Анин
"Сівач", липень 2009 Ч. 7 (118), рік 11

Для створення сторінки використано такі видання:

Катрій Ю. Пізнай свій обряд. - Видавництво Отців Василіян, 2004;
Збірник проповідей "Сівач".

А також ікону Різдва св. Івана Христителя.

За матеріалами: http://ugcc.org.ua/

катехизм

Молитва св. Папи Івана Павла ІІ за Україну в церкві св. Миколая на Аскольдовій Могилі

«О Всеблагая Діво Маріє, Зарваницька Богородице, дякую Тобі за ласку перебування на київській землі, з якої світло Євангелія поширилося по всій Україні. Тобі, Мати Божа і Мати Церкви, перед Твоєю чудотворною іконою віддаю у руки мою апостольську подорож в Україну.

Пресвята Мати Божа, покрий Твоїм Материнським Покровом усіх християн, чоловіків та жінок доброї волі, які живуть у цій великій країні. Провадь їх до Свого Сина Ісуса, Який для всіх є Дорогою, Правдою і Життям. Амінь».

редакційна колегія


  • ПОЖЕРТВА

реквізити парафії для пожертв:

РГ УГКЦ Парафії Св Миколая на Аскольдовій Могилі,

код: 20051904 Ощадбанк АТ,

iban:  UA543226690000026003300218570





http://askoldova-mohyla.org/uk/

 

Офіційний сайт жіночого вокального ансамблю "Аніма" УГКЦ св. Миколая Чудотворця на Аскольдовій Могилі

 http://anima.askoldova-mohyla.org/