Головна

Слово на Всеславнне Воздвиження Хреста святителя Андрея, архиєпископа Критського

Ми славимо Хрест, і вся Церква наповнюється блиском слави. Ми славимо Хрест, і обличчя всієї вселенної освітлюється сяйвом радості. Ми славимо Хрест, і розсівається морок, і розливається світло. Ми славимо Хрест, і з Розп’ятим підносимося, щоб, залишивши внизу землю разом з гріхом, здобувати небо й небесне. Хрест воздвигається, і гамірні клики демонів замовкають.

Хрест воздвигається, і ворожа сила сатани, вражена, падає і розбивається. Хрест воздвигається, і всі віруючі сходяться. Хрест воздвигається, і міста торжествують, і народи здійснюють святкування. Так, один вже спогад Хреста спонукає до життєдайної радості і полегшує обтяжливу скорботу.

Наскільки ж важливо бачити самий образ Хреста? Споглядання на Хрест вдихає мужність і проганяє страх. Так важливе здобування Хреста! Хто здобув Хрест, той здобув скарб. Ви, можливо, думаєте, що я під скарбом розумію золото, або маргарити і дорогоцінні камені Індії, якими спокушаються люди тілесні, віддані суєтності? Ні. Кращим і найдорогоціннішим з усіх скарбів, і по імені і по якості, по всій справедливості є, на мою думку, Хрест, на якому, через який і в якому утверджено і воздвигнуто будівлю нашого спасіння. Якби не було Хреста, то і Христос не був би розп’ятий. Якби не було Хреста, то й Життя не було б прибите до древа. А якби Життя не було прибите, то лише витекли б з ребра потоки безсмертя – кров і вода, що очищає світ, рукописання гріха не було б розірвано, нам не була б дарована свобода, ми не змогли б насолоджуватися древом життя, не відчинився б для нас рай, полум’яна, обернена до нас зброя не відступила б від Едему, і розбійник не став би мешканцем раю.

Що я кажу? Якби не було Хреста, то і Христос не був би на землі. А якби не був Христос на землі, то не було б і Діви, і другого родження Христового, Бог не воплотився б, не було б Немовляти, ні ясел, ні пелен, ні обрізання восьмиденного, ні виховування, ні слухняності батькам, ні тілесного зростання, ні появлення в світі; не було б ні хрещення, ні чудес, ні Юди зрадника, ні судді Пилата, ні натовпу юдеїв, що з криком вимагав розіп’яти Неповинного. Якби не було Хреста, смерть не була б подолана, ад не був би спустошений, і ворожий змій не був би убитий. Тому Хрест – великий і дорогоцінний здобуток! Великий тому, що через нього явлені великі благодіяння, тим більше великі, що чуда і страждання Христові здобули перемогу над всією вселенною. Дорогоцінний, оскільки Хрест служить знаком страждань Христа і Його перемоги. Страждань: бо Він добровільно скуштував на ньому смерть. Перемоги: бо ним вражений диявол, переможена смерть, ворота адові знищено, і Хрест став спільним спасінням для всього світу.

Хрест – надія християн, порятунок тих, що у відчаї, пристанище знеможених, лікар немічних, подолання пристрастей, податель здоров’я, життя помираючим, законоположник благочестя, приборкувач нечестивого злослів’я. Хрест – зброя проти ворогів, скіпетр царства, діадема краси, закон неписаний, образ неописанний, жезл сили, твердиня віри, підпора старості, провідник для сліпих, світло для тих, які перебувають у темряві, наставник нерозумним, учитель юнакам, заступник дітям, пестун немовлятам, переможець гріха, вісник покаяння, оповісник правди. Хрест – драбина на небо, шлях до чесноти, запорука життя, смерть для смерті, відображення тління, погашення вогню, відвага до Бога, ключ до небесного царства. Хрест – сторож вночі, фортеця удень, провідник у мороці, той, хто здержує в радості, той, хто підбадьорює в печалі, заступник, той, хто умилостивлює, примиритель, поборник, захисник, покровитель. Хрест – помічник у спокусах, хоронитель у небезпеках, утішитель в скорботах, покровитель в потребах, керманич на морі, відрада в нещастях. Хрест – охоронець сплячих, чуває з тими, хто чуває, співробітник з працюючими. Хрест – сила безсильних, спокій обтяжених, пожива голодних, покріпитель посників, порадник подвижників, зодягнення нагих, супутник подорожуючих.

Хрест – приборкувач багатих, промислитель про бідних, заступник вдовиць, покровитель і годувальник сиріт. Хрест – честь правителів, кріпкість Владик, перемога володарів, печать дівства, союз подружжя. Хрест – хранитель міст, огородитель помешкань, посередник приятелів, месник ворогам, противник супостатам, переслідувач поган, оборонитель від варварів, охоронець тиші. Хрест – цар любові, примиритель світу, союз творіння, визначник кордонів любові – висотою неба, глибиною землі, довжиною і шириною вселенної. Коротко кажучи, Хрест – глава страждань Христових, вінець звершених для нас чудес.

Тому-то Хрест іменується славою Христовою і висотою Христовою. Тому-то він і вшановується чашею жаданою і сукупністю страждань Христових, за нас перенесених. А що Хрест становить славу Христову, послухай про це самого Христа. Він говорить: «Тепер прославився Син Чоловічий, і Бог прославився в Ньому» (Йо 13,31). Також: «Тепер же прослав мене, Отче, у себе – славою тією, що її я мав у Тебе перед тим, як постав світ!»(Йо 17,5). І ще: «Отче, прослав своє ім’я! І голос із неба злинув: І прославив, – і знову прославлю!» (Йо 12,28). Тут Христос говорить про ту славу, яка супроводжувала Його Хрест, – тобто про сум’яття тоді стихій і співстраждання природи. Бо належало, щоб творіння співчували Творцю. А що Хрест становить і висоту Христову, послухай, що сказав Христос:«Я ж, коли від землі буду піднесений, усіх притягну до себе» (Йо 12,32); і в іншому випадку:«Тож так, як Мойсей змія підняв у пустині, – так треба Синові Чоловічому бути піднесеним» (Йо 3,14). Для чого? «Щоб кожен, хто вірує у Нього, жив життям вічними» (Йо 3,15). Чи бачиш, що Хрест становить славу і висоту Христову?

Чи хочеш знати, що таке слава, і що таке висота Христова? Зверни увагу на те, що говорить Давид: «Вознесись, Боже, над небесами, і по всій землі хай буде Твоя слава!» (Пс 107,6). І знову Ісая, від особи Христа: «Тепер я встану, каже Господь; тепер я піднімусь, тепер я підведусь угору» (Іс 33,10; пор. Пс 11,6). І так оскільки слава полягає у висоті, то й Христос, вознісшись на Хрест, прославляється. Якщо ж Хрест Христовий становить славу, то і в теперішній день воздвигається Хрест для того, щоб Христос прославився. Не Христос підноситься, щоб славився Хрест, але воздвигається Хрест, щоб прославився Христос. А Христос прославляється, щоб нас піднести з собою. Тому, коли воздвигається Хрест, тоді з ним співвозноситься і дух благочестивих. Прославляється Христос, а з Ним прославляються ті, які славлять Його. Воздвигається Хрест, і перемагається гординя демонська. Прославляється Христос, і древньозлобний змій осоромлюється. Воздвигається Хрест, і підносить тих, що впали. Прославляється Христос, і затирається сором повалених гріхом. Воздвигається Хрест, і падають ідоли. Прославляється Христос, і знищується диявол. Воздвигається Хрест не тільки тому, що Христос був піднесений на ньому, але й тому, що будучи знайденим, викрив безумство юдеїв.

А коли і як знайдений Хрест? – За імператорів, віруючих у Христа; втім не так він знайдений, якби хтось навмисне приготував Хрест, щоб обманути народ якоюсь правдоподібністю, але здобутий силою Божественною і правдивою, одиноко силою і твердістю віри. Бо Хрест – скарб Божий. Коли Господь життя і смерті через три дні після хресної смерті воскрес, тоді юдеї, уражені стрілами заздрості і одержимі страхом (щоб які-небудь з високошанованих і священних знарядь страждань Христових, зберігшись, не стали знаряддями помсти юдеям та захисту для християн), закопали [знаряддя страждань] в землю, і таким чином приховали скарб – тобто Хрест – та всі інші хресні знаряддя, такі як цвяхи, копіє і напис, зроблений Пилатом і повішений на Хресті. Але коли Бог вручив християнам Царські скіпетри і всю владу над Римлянами, в той самий час Йому було угодно відкрити Хрест через благочестиву жінку, жінку Царицю, жінку, яка прикрашалася царською мудрістю; [Бог] благоволив відкрити [Хрест] за царювання її сина над християнами без усяких людських зусиль, умудрив жінку (скажімо так) Божественною своєю Богомудрістю, щоб вона, користуючись почасти царською величчю, почасти силою слова, властивою царській особі, використала все, що лиш могло спонукати непохитне серце юдеїв. І ось, всесвітній скарб не довго скривався від Цариці, яка шукала його без всякого зволікання. Божа рука скоро подала їй дар свій, тобто той самий Хрест Господній, який нині воздвигається для цілої вселенної, а разом з ним вручила також інші знаряддя, якими звершилося блаженне і спасенне для світу страждання. Тому-то ми нині й торжествуємо, тому й святкуємо, бо в теперішній день знайдена давно прихована святиня; бо цей затаєний скарб, будучи вилученим з землі, возсіяв як золото; бо найясніший прапор царства Христового, передше закопаний, проник на світло; бо буря демонська втихла при появі Хреста; бо меч проти ворогів, меч самокований, заблистів з темряви; бо Церква прийняла свою прикрасу; бо та, що володіє скарбами, знайшла загублену драхму; це – Хрест Христовий, знамення Господнє, зброя спасіння, Царська влада, трофей перемоги, посередник між небом і землею, твердий союз віруючих, слава Апостолів, свічадо Пророків, вінець Мучеників, запорука тих, що поклоняються Христові.

З того часу, як існує Хрест Христовий, Христу приноситься поклоніння. З часу Хреста Христового ми пізнали Сина Божого. З часу Хреста Христового ми шануємо Сина з Отцем. З часу Хреста Христового обряди юдейські усунені, поганство впало, християнство возвеличилось, повітря освятилось, ми звільнилися від кривавих жертв, зробившись учасниками в Безкровному жертвопринесенні. З часу Хреста Христового розсіявся демонський сморід, і ми стали вдихати духовний запах розлитого мира ( пор. П.п 1,3). З часу Хреста Христового обернулися в ніщо міфічні родоводи богів. З часу Хреста Христового ми сповідуємо таїнство Богонародження Ісусового по людськості. З часу Хреста Христового ми пізнаємо безпочаткове Начало, що походить від Начала предвічного. З часу Хреста Христового ми навчені вірувати в Отця і Сина, і Святого Духа, та відкинули згубне і суєтне марення поганського багатобожжя. З часу Хреста Христового ми відігнали від себе тіні раніше знаменних образів і примирилися з світлом істини благодаттю. З часу Хреста Христового смерть погорджується, ідоли розбиті, заколення тварин в жертву припинилися, демони прогнані, ідольські капища зруйновані вщент. Всюди Церкви, вівтарі, співи, всенічне чування; всюди богослов’я, звершення хрещення, одностайність віруючих, пізнання Писань, презирство до земного, здобування небесних благ, спілкування з Богом. Але для чого багато говорити? З часу Хреста Христового люди співмешкають з Ангелами, небо відкрите для земнородних, і Бог присутній і вселяється між людьми.

О Хресте, Христова і наша багатоіменита похвало! О древо благознамените, на якому Христос розпростерся! Лозо безсмертя, з якої Христос-виноград виточує для нас життєдайне пиття! О Хресте, яким стерте рукописання гріха і накреслений завіт свободи! О Хресте – скарбе незчисленних благ, путівнику до раю, ключнику царства, той, що відпускає гріхи, той, що дарує перемогу. Христос, розп’ятий на тобі, учинив тебе древом життя. Христос, прибитий до тебе, учинив тебе драбиною, що провадить до небес. Христос, повішений на тобі, явив тебе заступником благословення. Христос, розпростертий на тобі, розв’язав узи скованих гріхом. Христос, добровільно вознесений на тебе, співвозніс з собою світ. Христос, вознесений на тебе заради нас, стягнув мідяного змія, вознесеного на стяг. Немає більше мідяного змія, який через один погляд на нього зціляв рани уражених зміями. Немає вже більше змія, що стереже п’яту при дорозі (пор. Чис 21,8). Вже більш не проклятий кожний, хто висить на дереві (пор. Втор 21,23). Яким це чином? Таким, що благословенне Дитя Ісус, Син Божий, перемінив нам клятву на благословення. Хрест вже не є більше предметом прокляття; клятва прибита до Хреста; Христос знищив клятву і возвів на нас благословення.

Цей-то Хрест Христовий стався для нас джерелом усіх благословень. Він називається різними іменами. Він іменується жезлом правоти, царства, сили, спадкоємства: «Престол Твій, Боже, по віки вічні; берло правоти – берло царства Твого»,«Визволив єси жезлом спадкоємства Твого» (Пс 44,7; 73,2),«Жезло Твоєї сили Господь простягне з Сіону; пануй посеред ворогів Твоїх!» (Пс 110,2); древом життя: «Вона (премудрість) дерево життя для тих, хто її держиться, щасливий, хто її вхопився» (Прип 3,18); древом: «Він – мов те дерево, посаджене» (Пс 1,3) – де? Давид вказує: при водах, які витікають. Яких водах? – Богонатхненних Писань. Хрест іменується підніжжям: «Возносіте Господа, Бога нашого, і поклоняйтеся підніжжю ніг Його, бо Він святий» (Пс 98,5), місцем: «Увійдімо в Його житло, упадім до підніжка Його стіп!» (Пс 131,7). – «Не дам очам моїм заснути, ані повікам задрімати, покіль не знайду для Господа оселі, житла для Яковового Могутнього» (Пс 131,4-5). Патріарх Яків предзнаменував цей Хрест, коли хрестоподібно поклав руки на онуків своїх, Ефраїма і Манассію (пор. Бут 48,14). Той же Патріарх предзобразив Хрест, коли схилився на верх жезла Йосифа (пор. Бут 47,31). Жезл того ж Патріарха Якова був образом Хреста при переході через Йордан. Бо Яків говорить: з жезлом цим перейдеш Йордан (пор. Бут 32,11). Також Авраамові було явлено знамення Хреста в образі рогів заплутаного у кущах барана (пор. Бут 22,13), коли Патріарх таїнственно здійснював прообразительну жертву, яка передвіщала Розп’ятого.

Хрест предзображений також Ісааком, що ніс дрова всепалення і спішно слідував за своїм батьком, як жертва, яку Авраам поспішав принести (пор Бут 22,6). Силу Хреста наперед визначив і жезл Мойсея, перетворений в змія, який здобув перемогу над жезлами єгипетськими, пожер їх, а для єгиптян перетворив річкові води в кров, щоб вони не могли бути придатними для пиття. За помахом жезла Мойсеєвого з’явилися з вод жаби, налетіласарана, закипіли пеські мухи, розпростерлася густа тьма, і всі інші кари спіткали Єгиптян (Вих гл.7 - 11). Той же Мойсеїв жезл був образом Хреста, коли Мойсей розділив жезлом Червоне море – сюди і туди, і води, що розступилися, утворили для нього і для народу стіну праворуч і стіну ліворуч (пор. Вих 14,21.22). Прообразом Хреста був стовп вогню і стовп хмари, якими Бог провадив подорожуючого Ізраїля, який втікав з Єгипту (пор. Вих 13,21). Вид Хреста зобразив і сам Мойсей на горі, підіймаючи вгору руки свої, коли Ісус бився з чужинцями Амалика, і коли Мойсея підтримували Арон та Хур, а Ізраїль зміцнювався і перемагав (пор. Вих 17,11). Образ Хреста преднаписав і жезл, який ударив об камінь у пустелі, і вивів з неплідної його утроби рясні джерела. Прообразував таємницю Хреста і Ісая, перерізаний на двоє дерев’яною пилою. Промовчу про Амана, повішеного на дереві (пор. Ест 7,10), і про Сісеру, пронизаного наметовим кілком, хоча і вони ясно зображують Хрест (пор. Суд 4,21). Але не можна не згадати про плащ Іллі, що також наперед визначив силу Хреста, коли Ілля, розділивши плащем Йордан, перейшов по ньому, як по суші (пор. 2 Цар 2,8). Чи можна обійти мовчанням і чудо Єлисея, коли він опустив древо в воду, і тим витягнув з дна річки залізну сокиру, піднявши важкий метал легким шматком дерева (пор. 2 Цар 6,6)? А що також із жезлом, який виростив в одну ніч гілку, квіти і плоди (пор. Чис 17,18)? Чи не очевидно що і він прообразовував Хрест?

Великий направду Хрест, всюди в Писанні засвідчений і предзображений, показуючи образи всіх тих чудес, які щодня його силою звершуються. Поклоняйтеся Хресту, бо через нього ми пізнали Господа. Хрест достойний поклоніння, бо благословенний Той, Якого розіп’яли на ньому. Хрест достойний поклоніння, бо через нього ми прийняли благословення і звільнилися від клятви. Хрест достойний поклоніння, бо через нього ми виригнули гіркий плід древа непослуху і вкусили солодкість спасіння. Благословенне древо: через нього прийняли благословення народи. Благословенне древо: на ньому Бог розпростерся плоттю. Бачити Бога розіп’ятого, ще й серед розбійників, яке ж видовище може бути більш дивовижним? Благословенне древо: через нього розбійник увійшов до раю і куштування від цього древа винищило спожиту колись гіркоту. Чи може бути щось більш достойне подиву? – Житло, яке замкнув зваблений Адам, відкрив розсудливий розбійник, і звідки Адам був вигнаний, туди розбійник прикликаний і там прикрашений званням громадянства. Яка одностайна різниця! Вийшов грабіжник і грабіжник ввійшов: перший через послух, останній через визнання; один обвинувачений разом із звабником, інший розп’ятий разом з Творцем своїм.

Благословенне древо, з якого зроблений ковчег, що таїнственно врятував світ від потопу. Благословенне древо, з якого розбійник вкусив і вдостоївся райської насолоди. Благословенне древо, від якого праотець Адам не скуштував перше, але поспішив скуштувати від дерева пізнання, через що й проміняв життя на смерть, і якість якого пізнав уже після, коли розкаявся, за що і покликаний до попереднього стану. Благословенне древо, могутністю якого м’язи гордих послаблюються, шиї ворогів схиляються, варвар відступає і скіф біжить, тоді як ніхто не жене його. І так в теперішній день разом зі мною піднесіть голоси свої, і скарбу Хреста принесіть з поклонінням вислови Писання. Скарбом ж Хреста я називаю Христа, Сина Божого. До цього-то скарбу і потрібно найперше звернутися нам із словами Писання: «Усі народи, що створив єси їх, прийдуть, поклоняться, о Господи, перед Тобою і прославлятимуть Твоє ім’я. Бо Ти великий і твориш дивні речі, Ти Бог єдиний» (Пс 85,9-10).

http://www.ukr-parafia-roma.it/

катехизм

Молитва св. Папи Івана Павла ІІ за Україну в церкві св. Миколая на Аскольдовій Могилі

«О Всеблагая Діво Маріє, Зарваницька Богородице, дякую Тобі за ласку перебування на київській землі, з якої світло Євангелія поширилося по всій Україні. Тобі, Мати Божа і Мати Церкви, перед Твоєю чудотворною іконою віддаю у руки мою апостольську подорож в Україну.

Пресвята Мати Божа, покрий Твоїм Материнським Покровом усіх християн, чоловіків та жінок доброї волі, які живуть у цій великій країні. Провадь їх до Свого Сина Ісуса, Який для всіх є Дорогою, Правдою і Життям. Амінь».

редакційна колегія


  • ПОЖЕРТВА

реквізити парафії для пожертв:

РГ УГКЦ Парафії Св Миколая на Аскольдовій Могилі,

код: 20051904 Ощадбанк АТ,

iban:  UA543226690000026003300218570





http://askoldova-mohyla.org/uk/

 

Офіційний сайт жіночого вокального ансамблю "Аніма" УГКЦ св. Миколая Чудотворця на Аскольдовій Могилі

 http://anima.askoldova-mohyla.org/